منتظران واقعی فصل 2

منتظران واقعی فصل 2

 

انتظار یعنی آماده باش کامل

مساله ی انتظار مهدی (عج) مرکب از دو عنصر نفی و عنصر اثبات است. عنصر نفی همان بیگانگی با وضع موجود، وعنصر اثبات خواهان وضع بهتری بودن است.

در انتظار مهدی(عج) منتظران چنان مقام بالایی دارند که وقتی از امام صادق(ع) در مورد این موضوع سوال شد ایشان فرمودند:منتظر مانند کسی است که با پیامبر اسلام در مبارزاتش همراه بوده است.

نه تنها این روایت بلکه روایات متعددی داریم که در وصف منتظران واقعی بیان شده است مانند این روایات:

منتظر مانند کسی است که با پیامبر شهید شود.

منتظر مانند کسی تست که زیر پرچم قائم بوده است.

این روایات به خوبی بیان میکند که انتظار و مبارزه با دشمنان در آخرین شکل خود وجود دارد یا به معنی واضح تر انتظار آمادگی است نه وادادگی.

پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: بهترین عبادات انتظار فرج است.

در این حدیث اگر انتظار فرج را به معنی وسیع کلمه بدانیم، اهمیت انتظار مصلح جهانی به خوبی روشن میشود. انتظاری که در آن به خوبی روشن است که هرگونه همکاری با باطل و ظلم وفساد باید ترک شود واز یک سو خودسازی وجلب آمادگی های جسمی روحی مادی معنوی برای شکل گرفتن ان حکومت باید کسب شود.

درواقع همان حرف اول انتظار یعنی آماده باش کامل...

من اگر ظالمم چگونه ممکن است که در انتظار کسی باشم که طعمه ی شمشیرش  خون ستمگران وظالمان است؟

من اگر آلوده ام چگونه میتوانم منتظر انقلابی باشم که شعله ی اولش دامان آلودگان را میگیرد؟

به خوبی میتوانیم دریابیم که باید از هرگونه ظلم و ناپاکی،پاک شویم وبه فکر آماده کردن خود برای آن انقلاب باشیم...

اما چه کاری انجام دهیم؟

همانطور که در فصل اول گفتیم مباحث اعتقادی و ایمان خود را به بالاترین سطح برسانیم تا دچار لغزش و سستی ایمان در این راه نشویم.

دوم انکه برنامه هایی را در این راه پیاده کنیم که ما در زیر به آنها میپردازیم:

1-خودسازی فردی:

حکومت مهدی(عج) قبل از هرچیز نیازمند به عناصر آماده ی با ارزش انسانی است که بتواند بار چنان اصلاحات سنگین را در جامعه به دوش بکشد.

و این در درجه ی اول محتاج بالا بردن سطح نگرش و آگاهی و آمادگی روحی وفکری است، که در آن باید تنگ نظری ها کوته فکریها وکج بینیها و حسادتها و اختلافات کودکانه ونابخردانه و بطور کلی از هرگونه نفاق وپراکندگی از بین برود زیرا با موقعیت منتظران سازگار نیست.

ونکته اینجاست که یک منتظر واقعی در این برنامه به هیچ وجه نمیتواند نقش تماشاچی را داشته باشد.ارتشی که در انتظار جهاد آزادی بخش به سر میبرد قطعا به حالت آماده باش در می آید و این آماده باش در هرزمینه ای است،در هرزمینه ای که فکرش را بکنید....

فکر کنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است،اصلاح تمام روی زمین وپایان دادن به همه ی ظلم ها ونابسامانی ها کار ساده ای نمیتواند باشد واین آماده باش برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن هدف باشد.

2-خود یاری های اجتماعی

منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند زیرا این برنامه ی عظیمی که انتظارش را میکشند یک برنامه ی فردی نیست ، برنامه ای است که تمام عناصر تحول باید در آن شکرت جویدباید کار به صورت دستجمعی وهمگانی باشد.

اما نکته اینجاست که در یک میدان وسیع مبارزه دستجمعی هیچ فردی نمیتواند از حال دیگران قافل باشد،بلکه موظف است در هرنقطه ضعفی دید  آنرا اصلاح کند و هرموضع آسیب پذیری را ترمیم کندو قسمت های ناتوان را تقویت کند،زیرا بدون شرکت فعالانه و هماهنگ مبارزین، پیاده کردن چنان برنامه ای امکان پذیر نیست.

باید یاد گرفت که در این راه باید علاوه بر اصلاح خود به فکر اصلاح دیگران بود و دراین را دستجمعی حرکت کرد و اگر امکان دستجمعی حرکت کردن نبود آنوقت فردی برویم همانطور که آیه ی        به خوبی این را بیان میکند ام تقوم لله مسنا وفرادا اگر نشد تکی...

3-حل نشدن در فساد محیط

در این مرحله مقاله ی یک قابل توجه میشود، هنگامی که فساد فراگیر میشود و جمع کثیری را به آلودگی میکشاند،باید ما در مرحله ی اول که بحث های اعتقادی میباشد آنقدر کامل باشیم که دچار لغزش نشویم وخدایی نکرده در این فساد حل نشویم.

و علاوه بر این چیزی که در آنها امید می دمد مقاومت و خویشتن داری است که در فساد محیط حل نشوند.

واگر میبینیم در دستورات اسلامی یاس از آمرزش یکی از بزرگترین گناهان شمرده شده است وممکن است برخی بگویند چرا یاس از رحمت خدا این قدر مهم تلقی شده است،و فلسفه اش در حقیقت همین است که گناهکار مایوس از رحمت خدا هیچ دلیلی نمیبیندکه به فکر جبران بیفتد یا لااقل دست از گناهش بردارد، ومنطق او این است که:

آب از سر من گذشته است چه یک وجب چه صد وجب...

اما هنگامی که روزنه ی امید برای او گشوده میشود امید به عفو پروردگار و تغییر وضع موجود نقطه ی عطفی پیدا میکند و چه بسا اورا به متوقف کردن گناه و بازگشت به مسیر پاکی و اصلاح باز میدارد.

به همین دلیل امید یک عامل موثر تربیتی در مورد فاسد شناخته میشود.

نتیجه اینکه ظهورمصلحی که هر قدر جهان فاسدتر میشود امید به ظهورش بیشتر میگردد اثر یاد روحی و روانی در معتقدان بوجود میآورد. و آنها  در برابر امواج نیرومند فساد بیمه میشوند.

از مجموع بحث های گذشته نتیجه میگیریم که:

مفهوم واقعی انتظار در جامعه و فرد پیاده میشود و خودسازی و تحرک و امید آنهاست که مهم است.

از جمله مدارک روشن آیه ی 55 سوره ی مبارکه ی نور میباشد

وعدالله الذین امنو منکم و عملو الصالحات ....

که حدیثی در مورد این آیه میخوانیم که گفته است حدیث در مورد این آیه نازل شده است  درحالی که مهدی(عج) و یارانش  به عنوان الذین امنو وعملو الصالحات معرفی شده ند.

بنا بر این تحقق  این انقلاب بدون یک ایمان قوی و مستحکم و بدن اعمال صالح و بدون خودسازی ها و برنامه ها امکان پذیر نیست و انان که در انتظار چنین برنامه هاییی هستند هم باید سطح ایمان خودرا بالا ببرند و هم در اصلاح خویش و اعمال خود بکوشند.

تنها چنین کسانی هستند که میتوانند نوید زندگی در حکومت اورا به خود بدهند نه آنها که با ظلم وستم همکاری دارند.

آری انتظار راستین این است...

پایان مقاله ی منتظران واقعی                                              

    و من الله توفیق

منابع:

(بحارالانوار ( ج 52)

نهج الفصاحه

قران سوره ی نور آیه ی 55 

قران سوره ی عصر

بحارالانوار جلد 42

بیش ترین بخش ازکتاب صلح جهانی مهدی اثر آیت الله مکارم شیرازی

 

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب ظهور , ,
:: برچسب‌ها: منتظران واقعی , انتظار , حضرت مهدی , جنبش مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : روابط عمومی جنبش مهدوی
تاریخ : شنبه 21 آذر 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: